Hoe gebruik ik de klantenlijst?

Als accountant beschik je over een klantenlijst. Je kan je klanten zoeken door te scrollen in je klantenlijst of via de zoekbalk bovenaan.

Zodra je klikt op een klant, zie je 4 verschillende tabs:

  • Toepassingen
  • Documenten
  • Mijn onderneming in cijfers
  • Contact

Toepassingen

Onder ‘Toepassingen’ krijg je een overzicht met de verschillende toepassingen waartoe je toegang hebt. De toepassingen werden onderverdeeld in 3 subcategorieën: ‘Sociaal statuut’, ‘Organisatie’ en ‘Medewerkers’. Voor sommige toepassingen, kan je meteen op het niveau van deze specifieke klant werken. Open je bijvoorbeeld vanuit de klantenlijst de applicatie ‘Sociaal statuut’, dan zal je meteen in het specifieke dossier terechtkomen van een bepaalde klant in plaats van in de applicatie algemeen, waar je eerst nog een klant moet selecteren.

Documenten

In ‘Documenten’ worden de documenten onderverdeeld in de subcategorieën ‘Sociaal statuut’ en ‘Medewerkers’.

Mijn onderneming in cijfers

Raadpleeg in een handige visuele weergave enkele kerncijfers over de onderneming van je klanten, zoals loon- en gezondheidsstatistieken van de medewerkers. Ook zie je hoe de onderneming zich verhoudt ten opzichte van sector- en regiogenoten.

Contact

Tot slot vind je de contactpersonen van je klant terug onder ‘Contact’.

Een klant verwijderen uit de klantenlijst

Het is mogelijk om een klant te verwijderen uit je klantenlijst. Klik op het icoontje van de prullenbak naast de naam van je klant. Er zal je gevraagd worden of je zeker bent of je de klant wil verwijderen, waarna je de klant kan verwijderen.

Een klant toevoegen aan je klantenlijst

Je kan zelf klanten toevoegen aan je klantenlijst. Dit kan op basis van het rijksregisternummer of het KBO-nummer:

  • Het rijksregisternummer: dit gaat om natuurlijke personen, aangesloten bij Liantis sociaal verzekeringsfonds.
  • Het KBO-nummer: dit gaat om ondernemingen met personeel en/of vennootschappen bij Liantis sociaal secretariaat of om vennootschappen aangesloten bij Liantis sociaal verzekeringsfonds.

Een klant toevoegen op basis van het rijksregisternummer

Je geeft een rijksregisternummer in van de klant die je wil toevoegen aan de klantenlijst.

  • Is het rijksregisternummer geldig, dan tonen we de klant in kwestie, waarna je finaal bevestigt of de klant mag worden toegevoegd aan je klantenlijst.
  • Is het rijksregisternummer geldig, maar kennen we deze klant nog niet, dan krijg je de kans om jouw klant aan te sluiten of te laten overkomen.
  • Is het rijksregisternummer ongeldig of staat de klant al in je klantenlijst, dan krijg je een foutmelding, waarna je een ander rijksregisternummer kan ingeven.

Een klant toevoegen op basis van het KBO-nummer

Je geeft een KBO-nummer in van de klant die je wil toevoegen aan de klantenlijst.

  • Gaat het om een geldig KBO-nummer, dan moet je nog aangeven of het om een onderneming met personeel gaat die is aangesloten bij Liantis sociaal secretariaat of om een vennootschap die is aangesloten bij Liantis sociaal verzekeringsfonds. Nadien bevestig je finaal of deze klant mag worden toegevoegd aan je klantenlijst.
  • Gaat het om een geldig KBO-nummer, maar kennen we deze klant nog niet, dan krijg je de kans om de onderneming met personeel te laten aansluiten bij Liantis sociaal secretariaat.
  • Is het KBO-nummer ongeldig of staat de onderneming of vennootschap al in je klantenlijst, dan krijg je een foutmelding, waarna je een ander KBO-nummer kan ingeven.