Het flexi-jobstatuut stelt werkgevers in de horeca, retail en enkele andere dienstgerichte sectoren in staat om flexibel extra medewerkers in te zetten op drukke momenten. Zowel voor werkgevers als voor de flexi-jobber zelf is het een voordelige regeling.
Flexi-job voor opvang van je personeelstekort
Sinds eind 2015 kunnen horeca-uitbaters op een voordelige manier extra arbeidskrachten inschakelen via het flexi-jobstatuut. In 2018 werd het systeem uitgebreid naar de detailhandel en sindsdien kunnen ook gepensioneerden gemakkelijker als flexi-job aan de slag.
Als werkgever betaal je enkel een werkgeversbijdrage van 25% bovenop het loon van de werknemer met een flexi-job. Voor de werknemers is het flexiloon vrij van RSZ en van belastingen.
De flexijobber moet aan een aantal voorwaarden voldoen in het kwartaal van de tewerkstelling én de drie kwartalen vooraf. Alle voorwaarden voor het aanwerven van een flexi-jobber ontdek je in dit overzicht flexijob voorwaarden.
Hoe zet je een flexi-job op als werkgever?
Als eerste stap sluit je een eenmalige schriftelijke raamovereenkomst af met de werknemer die voor jou zal flexi-jobben. Daarin staan enkele afspraken, zoals de uit te voeren functie en het flexiloon. Liantis kan je een modelovereenkomst voor flexi-jobs bezorgen.
Daarna moet je voor elke individuele tewerkstelling een afzonderlijke arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur of een bepaald werk opstellen. Voor een tewerkstelling van één dag volstaat een mondeling dagcontract. Voor een langere tewerkstelling is een schriftelijk contract verplicht.
Vervolgens meld je de in- en uitdienstreding bij de RSZ via een Dimona FLX-aangifte. Voor een mondeling dagcontract moet je het begin- en einduur aangeven. Voor een schriftelijk contract gebeurt een dimona per periode en moet je het begin- en einduur afzonderlijk bijhouden. In de horeca doe je dat via je witte kassa, in andere sectoren via een dag-dimona of een systeem van tijdsopvolging. Liantis kan je daarbij helpen.