Hoe goed je je ook smijt in je rol als werkgever, soms loopt het toch fout. De groei van je zaak blijft onder de verwachtingen, of je medewerker presteert niet zoals je geanticipeerd had … Het resultaat? Je moet je medewerker laten gaan. Maar hoe pak je dat nu het beste aan?
Wat is de reden van het ontslag?
In België is het verplicht om het ontslag te motiveren, en je medewerker heeft het recht om de reden voor het ontslag te kennen.
Daarom is het verstandig om een dossier op te stellen per medewerker, gebaseerd op regelmatige evaluatie- en overlegmomenten. Zo sta je stevig in je schoenen bij een mogelijk conflict.
De ontslagprocedure
Wil je een medewerker ontslaan, volg dan deze stappen:
- De ontslagbrief: laat per aangetekende brief je medewerker weten dat je de samenwerking wil stopzetten. Dit is niet wettelijk verplicht als je kiest voor een ontslagvergoeding, maar is toch aan te raden.
- Bereken de opzegtermijn: dit hangt af van wanneer je medewerker in dienst trad en zijn of haar statuut. Al zijn de verschillen tussen bedienden en arbeiders de voorbije jaren grotendeels weggewerkt.
- De ontslagvergoeding: wil je de samenwerking sneller verbreken, kan je opteren om een opzeggingsvergoeding te betalen. Dit komt grotendeels overeen met de opzegtermijn.
Zorg alleszins voor zekerheid en betrek daarom ook je sociaal secretariaat.